Presentació de la Guia “APS, Pau, Drets Humans i Solidaritat”

Presentació de la Guia “APS, Pau, Drets Humans i Solidaritat”
Guia APS Pau, Drets Humans i Solidaritat

El 15 de març passat es va presentar al Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) la nova guia “APS, Pau, Drets Humans i Solidaritat. Noves propostes d’Educació per a la Justícia Global”. La guia està concebuda com una eina de treball dirigida a les organitzacions socials i als educadors i educadores que vulguin aprofundir en la temàtica de la pau, els drets humans i la solidaritat a partir de la metodologia de l’Aprenentatge Servei. Aporta orientacions i experiències, recollint el treball desenvolupat durant 3 anys.

Presentació de la Guia APS Justícia GlobalLa guia ha estat elaborada per Laura Luchetti i Laura Rubio qui, en la presentació, va destacar que aquesta experiència ha permès descobrir que centres educatius i entitats de la Justícia Global poden posar en comú un mateix plantejament: la pràctica compartida de valors, de convivència i de ciutadania. L’APS afavoreix 3 processos: la descoberta del món en què vivim; la comprensió de les causes; i la mobilització transformadora. En la mateixa línia, Judit Rifà, tècnica de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona, va subratllar que l’APS és capaç de crear consciència crítica i despertar una actitud per als canvis.

Benjamí Moliné, professor de secundària i membre del Grup de Recerca Educació i Desenvolupament, va definir l’APS com un compendi de valors, coherència i compromís. Moliné entén l’Aprenentatge Servei com una estratègia per desmuntar prejudicis i tòpics, posant en evidència a mestres i alumnes que la realitat és complexa. Posa en valor el treball compartit entre les entitats i les escoles i reivindica, alhora, que en una segona fase els docents puguin tenir suficients recursos i competències per ser autònoms en la formulació i desenvolupament de projectes d’APS en Justícia Global. També té l’esperança que els docents no perdin l’entusiasme per engrescar les diferents onades d’alumnes en aquests projectes.

Les experiències

Es pot desenvolupar projectes d’APS en clau de pau, drets humans i solidaritat en totes les etapes formatives i amb totes les temàtiques possibles: des de la creació d’una banca ètica fins a l’elaboració d’una aplicació mòbil per identificar les botigues de comerç just del barri.

Maite Villaverde i Ana Úbeda, representants dels centres formatius que han desenvolupat projectes d’APS, van explicar que els alumnes es motiven molt i, per tant, aprenen molt. Els estudiants d’ESO Ariadna Domínguez i Víctor Redondo van interpel·lar el públic: “Tinc 16 anys i no vull que el meu estil de vida depengui del malestar d’una noia com jo de 16 anys que visqui a Bangladesh. Quan som petits fem el que fan els adults. No només els joves hem d’aportar aquests valors als adults, sinó que els adults també haurien d’aportar-los als joves”. Les tècniques Núria Gómez i Begoña Carrera van aportar el punt de vista de les entitats, que fan un acompanyament al professorat: “La motivació dels educadors i educadores és fonamental per a l’alumne. El repte és integrar el projecte en diferents matèries per tractar-lo transversalment: educació en valors, medi social, llengües…”

>> Guia APS Pau, Drets Humans i Solidaritat